Froneri Finland Oy
Froneri Finland on osa maailmanlaajuista yhteisyritystä, jonka omistavat puoliksi elintarvikeyritys Nestlé ja englantilainen jäätelönvalmistaja R&R. Froneri on toiseksi suurin jäätelönvalmistaja Euroopassa ja kolmanneksi suurin maailmassa, toimimme yli 20 maassa ympäri maailman. Suomessa meitä on parisataa.
Suomessa toimintamme perustuu vahvaan, yli 80-vuotiseen osaamiseen kotimaisessa jäätelönvalmistuksessa. Me jatkamme nyt suomalaisen jäätelön valmistusta Turengin jäätelötehtaalla entistäkin vahvempana Froneri Finland Oy:n nimissä. Turengin jäätelötehdas on yksi suurimmista Pohjoismaiden jäätelötehtaista, ja panostamme pohjoismaiseen tuotantoon sekä tuotekehitykseen.
Tarjoamme kuluttajille herkullisia jäätelöhetkiä ja suomalaisten suosikkimakuja. Valikoimastamme löytyvät suomalaisille rakkaat, paikalliset brändit, esimerkiksi Pingviini, Aino, Classic, Eskimo ja Puffet. Tuomme myös jatkossa maistuvia jäätelöitä suomalaisten iloksi Euroopan tehtailtamme. Niitä ovat esimerkiksi Mövenpick of Switzerland ja Pirulo.
Froneri Finland Oy:n tavoitteena on valmistaa ja markkinoida elintarvikkeita niin, että samalla edistämme kestävää kehitystä. Otamme tuotekehityksessä huomioon tuotteiden koko elinkaaren ja pyrimme vähentämään niiden ympäristövaikutuksia. Käytämme kotimaisia raaka-aineita aina kun se on mahdollista ja kehitämme pakkausmateriaaleja ympäristöystävällisemmiksi muun muassa muovia vähentämällä.
Olemme sitoutuneet jatkuvaan parantamiseen ja ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseen. Pyrimme jatkuvasti ylittämään kuluttajien, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien tuoteturvallisuutta, laatua sekä ympäristötyötä koskevat vaatimukset.
Froneri Finland Oy jäätelötehtaalla on ISO 14 001- standardin mukainen sertifioitu ympäristöjärjestelmä. Tämän lisäksi olemme sitoutuneet noudattamaan soveltuvaa ympäristölainsäädäntöä sekä muita vaatimuksia, joihin Froneri on sitoutunut.
Kaikki Froneri Finland Oy työntekijät voivat edistää tätä sitoutumista noudattamalla annettuja ohjeita ja työskentelemällä ja ajattelemalla ympäristömyönteisellä tavalla.
Tiedostamme että toimintamme vaikuttaa ympäristöön ja olemmekin asettaneet pitkäjänteisesti joka vuodelle selkeät tavoitteet vähentää niin energian, veden kuin jätteen kulutusta, niissä erinomaisesti onnistuen. Mainittakoon mm. veden kulutuksen vähentyminen 52 % sekä energian kulutuksen vähentyminen 27% vuodesta 2010. Kaatopaikkajätteeksi meillä ei ole mennyt vuosiin mitään, ja tämä onkin yksi tärkeimmistä tavoitteistamme tehtaalla.
Tehostamme energiankäyttöä
Kehitämme vähäpäästöisempiä tuotteita
-
Kauppapuutarha Verso Oy
Verso on nyt hiilinegatiivinen!
Kasvihuoneiden lämmityksessä (1,1 GWh/vuosi) käytämme Gasumin Vehmaan biokaasulaitoksen sähköntuotannossa syntyvää CO2-vapaata hukkalämpöä. Käyttämämme sähköenergia (hiilidioksidipäästöt aiemmin 69,7 tn/vuosi) tuotetaan nykyisin täysimääräisesti uusiutuvilla energialähteillä ilman suoria hiilidioksidipäästöjä. Kuljetusten päästöt (13,1 tn/vuosi) kompensoidaan osallistumalla Compensate-säätiön metsittämishankkeisiin. Jäljelle jää pienehkö määrä hiilidioksidipäästöjä (9,2 tn/vuosi) mm pakkauksista ja lannoitteiden käytöstä. Nämä päästöt kompensoidaan metsittämällä Suomeen uutta hiilinielua 100% ylikompensaatiolla eli siten että hiilinielu sitoo hiiltä kaksinkertaisen määrän hiilidioksidia päästöihin verrattuna.
Tämän lisäksi käytämme kasvien kastelussa vain sadevettä. Olemme myös rakentaneet kasvihuoneemme toiselta viljelijältä ostetuista osista (mm kasvihuoneissa käytettävät alumiiniosien valmistus aiheuttaa kuluttaa runsaasti energiaa). -
Beiersdorf Oy
Me Beiersdorfilla uskomme jatkuvaan kehittämiseen. Keskitymme hiilipositiiviseen tulevaisuuteen.
Olemme sitoutuneet vähentämään energiankulutuksesta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt 70 %:lla valmistettua tuotetta kohti vuoteen 2025 mennessä, ja vuonna 2020 olemmekin jo saavuttaneet 65 % vähennyksen verrattuna vuoteen 2014. Kaikki maailmanlaajuisesti hankkimamme sähkö tuotetaan 100 % uusiutuvilla energialähteillä vuoden 2020 loppuun mennessä. Olemme onnistuneet laskemaan vedenkulutustamme vuositasolla 7 %.
Tavoitteemme on, että vuonna 2025 vähintään 25 % pakkauksissamme käytettävästä materiaalista on kierrätettyä, ja että kaikki pakkauksemme ovat kierrätettäviä, kompostoitavia tai uudelleen käytettäviä.
Tavoitteenamme oli vuonna 2020 saavuttaa 50 % vuotuisesta globaalista myynnistämme tuotteilla, joilla on parantuneet ympäristövaikutukset vuoteen 2011 verrattuna, ja olemme jo saavuttaneet 55 %. Tutkimusosastollamme tehdään jatkuvaa työtä tuotteiden koostumuksen parantamiseksi, jotta ihonhoitotuotteet olisivat mahdollisimman hyviä, samalla kun niiden ympäristövaikutus pienenee. Pyrimme käyttämään ainesosia sellaisista lähteistä, jotka kasvavat takaisin tai ovat muuten uudistuvia.
Olemme sitoutuneet kestävään kehitykseen kaikessa, mitä teemme.
-
Barilla Sverige AB
Brändimme on ollut hiilineutraali vuodesta 2017. Mittaamme ja haluamme jatkuvasti vähentää hiilijalanjälkeämme pellolta lopputuotteeseen asti. Lisäksi kompensoimme jäljelle jäävät päästömme edistämällä kansainvälisten standardien, kuten Verified Carbon Standard, mukaan sertifioituja uusiutuvan energian ja sademetsien suojeluprojekteja. Vuodesta 2010 vuoteen 2017 olemme vähentäneet tuotantolaitostemme hiilipäästöjä noin 80 % esimerkiksi hankkimalla uusiutuvaa energiaa. Lisäksi käyttämällä raidekuljetuksia tiekuljetusten sijaan olemme vähentäneet päästöjä noin 1600 tonnia.
-
KomeroFood Oy
Haluamme tarjota ihmisille mahdollisimman helpon tavan valmistaa herkullista ilmastoystävällistä ruokaa itse kotona. Valikoimassa tällä hetkellä kolme vegaanista vaihtoehtoa, yksi kasvis-, yksi kala ja yksi lihavaihtoehto.
Syömällä parempi huominen! -
Upfield Finland Oy
Tavoitteemme on valmistaa ja markkinoida terveellisiä ja maukkaita kasvipohjaisia tuotteita, jotka ovat parempi valinta sekä kuluttajille että ympäristöllemme. Tuomme valikoimaan muovittomia pakkauksia ja panostamme pienempään hiilijalanjälkeen kasvipohjaisilla tuotteilla.
-
Dagsmark Petfood Oy
Laskemme tuotteidemme hiilijalanjäljen ja pyrimme vähentämään sitä vuosittain. Kehitämme ekologisempia pakkauksia ja pyrimme tuotannossamme saavuttamaan energiasäästöjä.