Dagsmark Petfood Oy
Dagsmark Petfoodin liikeidea on yksinkertainen. Dagsmark tuottaa suomalaisista raaka-aineista Suomessa valmistettua, ravitsemuksellisesti korkealaatuista koiranruokaa kestävällä tavalla. Meille on ollut alusta asti selvää, että reseptiikan ja tuotantoprosessien tulee olla sellaisia, joista voimme puhua ylpeästi ja avoimesti.
Laskemme tuotteidemme hiilijalanjäljen ja pyrimme vähentämään sitä vuosittain. Kehitämme ekologisempia pakkauksia ja pyrimme tuotannossamme saavuttamaan energiasäästöjä.
Käytämme uusiutuvaa energiaa
Tehostamme energiankäyttöä
Kehitämme vähäpäästöisempiä tuotteita
Muu
Kehitämme ekologisempia pakkauksia, pyrimme vähentämään pakkausmateriaalia, pyrimme tuotannossamme pienempään hävikkiin ja pienempiin päästöihin.
-
Kauppapuutarha Verso Oy
Verso on nyt hiilinegatiivinen!
Kasvihuoneiden lämmityksessä (1,1 GWh/vuosi) käytämme Gasumin Vehmaan biokaasulaitoksen sähköntuotannossa syntyvää CO2-vapaata hukkalämpöä. Käyttämämme sähköenergia (hiilidioksidipäästöt aiemmin 69,7 tn/vuosi) tuotetaan nykyisin täysimääräisesti uusiutuvilla energialähteillä ilman suoria hiilidioksidipäästöjä. Kuljetusten päästöt (13,1 tn/vuosi) kompensoidaan osallistumalla Compensate-säätiön metsittämishankkeisiin. Jäljelle jää pienehkö määrä hiilidioksidipäästöjä (9,2 tn/vuosi) mm pakkauksista ja lannoitteiden käytöstä. Nämä päästöt kompensoidaan metsittämällä Suomeen uutta hiilinielua 100% ylikompensaatiolla eli siten että hiilinielu sitoo hiiltä kaksinkertaisen määrän hiilidioksidia päästöihin verrattuna.
Tämän lisäksi käytämme kasvien kastelussa vain sadevettä. Olemme myös rakentaneet kasvihuoneemme toiselta viljelijältä ostetuista osista (mm kasvihuoneissa käytettävät alumiiniosien valmistus aiheuttaa kuluttaa runsaasti energiaa). -
Beiersdorf Oy
Me Beiersdorfilla uskomme jatkuvaan kehittämiseen. Keskitymme hiilipositiiviseen tulevaisuuteen.
Olemme sitoutuneet vähentämään energiankulutuksesta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt 70 %:lla valmistettua tuotetta kohti vuoteen 2025 mennessä, ja vuonna 2020 olemmekin jo saavuttaneet 65 % vähennyksen verrattuna vuoteen 2014. Kaikki maailmanlaajuisesti hankkimamme sähkö tuotetaan 100 % uusiutuvilla energialähteillä vuoden 2020 loppuun mennessä. Olemme onnistuneet laskemaan vedenkulutustamme vuositasolla 7 %.
Tavoitteemme on, että vuonna 2025 vähintään 25 % pakkauksissamme käytettävästä materiaalista on kierrätettyä, ja että kaikki pakkauksemme ovat kierrätettäviä, kompostoitavia tai uudelleen käytettäviä.
Tavoitteenamme oli vuonna 2020 saavuttaa 50 % vuotuisesta globaalista myynnistämme tuotteilla, joilla on parantuneet ympäristövaikutukset vuoteen 2011 verrattuna, ja olemme jo saavuttaneet 55 %. Tutkimusosastollamme tehdään jatkuvaa työtä tuotteiden koostumuksen parantamiseksi, jotta ihonhoitotuotteet olisivat mahdollisimman hyviä, samalla kun niiden ympäristövaikutus pienenee. Pyrimme käyttämään ainesosia sellaisista lähteistä, jotka kasvavat takaisin tai ovat muuten uudistuvia.
Olemme sitoutuneet kestävään kehitykseen kaikessa, mitä teemme.
-
Barilla Sverige AB
Brändimme on ollut hiilineutraali vuodesta 2017. Mittaamme ja haluamme jatkuvasti vähentää hiilijalanjälkeämme pellolta lopputuotteeseen asti. Lisäksi kompensoimme jäljelle jäävät päästömme edistämällä kansainvälisten standardien, kuten Verified Carbon Standard, mukaan sertifioituja uusiutuvan energian ja sademetsien suojeluprojekteja. Vuodesta 2010 vuoteen 2017 olemme vähentäneet tuotantolaitostemme hiilipäästöjä noin 80 % esimerkiksi hankkimalla uusiutuvaa energiaa. Lisäksi käyttämällä raidekuljetuksia tiekuljetusten sijaan olemme vähentäneet päästöjä noin 1600 tonnia.
-
KomeroFood Oy
Haluamme tarjota ihmisille mahdollisimman helpon tavan valmistaa herkullista ilmastoystävällistä ruokaa itse kotona. Valikoimassa tällä hetkellä kolme vegaanista vaihtoehtoa, yksi kasvis-, yksi kala ja yksi lihavaihtoehto.
Syömällä parempi huominen! -
Upfield Finland Oy
Tavoitteemme on valmistaa ja markkinoida terveellisiä ja maukkaita kasvipohjaisia tuotteita, jotka ovat parempi valinta sekä kuluttajille että ympäristöllemme. Tuomme valikoimaan muovittomia pakkauksia ja panostamme pienempään hiilijalanjälkeen kasvipohjaisilla tuotteilla.
-
Procter & Gamble
Työmme kestävän kehityksen eteen keskittyy vähentämään ympäristöjalanjälkeämme yksi askel kerrallaan. Olemme edistyneet merkittävästi vuonna 2010 asettamiemme tavoitteiden saavuttamiseksi ilmaston, veden ja jätteen suhteen. Emme halua tyytyä tähän vaan olemme nostaneet rimaa ja asettaneen yhä kunnianhimoisemmat tavoitteet saavutettavaksi vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2018 julkaisimme uudet kestävän kehityksen tavoitteet osana P&G:n Ambition 2030-ohjelmaa. Nämä laaja-alaiset tavoitteet on asetettu mahdollistamaan ja inspiroimaan positiivisia vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan ja samalla luomaan lisäarvoa P&G:lle ja sinulle, joka käytät meidän tuotteitamme. Keskitymme vaikuttamaan laaja-alaisesti eri osa-alueisiin vastatessamme maailman kahteen merkittävämpään ympäristöhaasteeseen – hupeneviin luonnonvaroihin ja kasvavaan kulutukseen. Lisätietoja tavoitteistamme ja tehdyistä toimenpiteistä saataville verkkosivuillamme.