Chiquita
Chiquita on ollut tunnettu ensiluokkaisista banaaneistaan jo 150 vuoden ajan. Tänä päivänä Chiquita on alansa johtava globaali yritys, jonka tuotteita toimitetaan lähes 70 maahan.
Haluamme taata, että Chiquitan ikoninen sininen tarra edustaa maailmanlaajuisesti korkeaa laatua, herkullisia ja ennen kaikkea kestävästi tuotettuja banaaneja. Olemme sitoutuneita suojelemaan ympäristöämme, arvostamme työntekijöitämme ja tuemme aktiivisesti yhteisöjä, joissa toimimme. Toimintamme ytimessä ovat tehokkaat ja kestävät prosessit ja arvioimme jatkuvasti tapoja edistää ympäristönsuojelua koko tuotantoketjun läpi.
Chiquitan Behind the Blue Sticker -vastuullisuusaloite koostuu moninaisista innovaatioista, jotka liittyvät mm. farmien tilanhoitoon ja logistiikkaan vaikuttaen niin jätteiden käsittelyyn, päästöjen pienentämiseen kuin vesijalanjälkeenkin. Näistä logistiikka on yksi keskeinen osa-alue, jossa näemme mahdollisuuden olla etulinjassa ja tehdä merkittäviä parannuksia. Aiomme olla teollisuutemme suunnannäyttäjä ottamalla käyttöön moderneimman saatavilla olevan energiansäästökaluston. Viimeisen parin vuoden aikana tehdyt merkittävät muutokset logistiikassa ovatkin saaneet aikaan mittavia energiansäästöjä.
Vuosien 2015-2018 aikana korvasimme 73 % konttikannastamme moderneilla ja energiaa säästävillä malleilla – tämä tarkoittaa yhteensä 10 000 konttia. Olemme myös uusineet viime vuonna kylmäkuljetuskontteihimme 138 generaattoria säätelemään konttien lämpötilaa pitkillä maantiematkoilla. Uusilla generaattoreilla saavutetaan 52 % kulutussäästö edellisiin verrattuna. Lisäksi investoimme äskettäin uusiin energianhallintajärjestelmiin kahdessa laivassa saaden siirretyksi korkeajännitesähkön maalta laivaan vaihtoehtona polttoaineen käytölle laivojen ollessa satamassa. Näiden muutosten myötä CO2-päästöt ovat vähentyneet yhteensä 11 200 tonnia pelkästään vuoden 2018 aikana.
Alkuvuodesta 2019 Chiquita on ottanut käyttöönsä uuden laivausprosessin liikennöimään viittä konttialusta Väli-Amerikasta Hollantiin, Vlissingenin satamaan, alan nopeimmalla aikataululla. Uudistuksen myötä tällä matkalla Chiquitan kuljetuskapasiteetti kasvaa 12,5 %, mikä tulee vähentämään huomattavasti CO2-päästöjä aiempaan laivaliikenteeseen verrattuna. Yhdellä matkalla saadaan siirrettyä enemmän banaanilaatikoita kuin aiemmin. Tämän lisäksi banaanin laatu paranee - käytettävät modernit energiaa säästävät kontit pitävät hedelmän tuoreempana ja edesauttavat pidempää hyllyikää.
Chiquitan tavoitteena on vaikuttaa positiivisella tavalla myös tuleviin sukupolviin. Pyrimme olemaan johtavassa asemassa alallamme läpi koko toimitusketjun, haastamalla itseämme ja innostamalla myös muita toimijoita huolehtimaan banaanin tulevaisuudesta.
Tehostamme energiankäyttöä
Muu
-
Kauppapuutarha Verso Oy
Verso on nyt hiilinegatiivinen!
Kasvihuoneiden lämmityksessä (1,1 GWh/vuosi) käytämme Gasumin Vehmaan biokaasulaitoksen sähköntuotannossa syntyvää CO2-vapaata hukkalämpöä. Käyttämämme sähköenergia (hiilidioksidipäästöt aiemmin 69,7 tn/vuosi) tuotetaan nykyisin täysimääräisesti uusiutuvilla energialähteillä ilman suoria hiilidioksidipäästöjä. Kuljetusten päästöt (13,1 tn/vuosi) kompensoidaan osallistumalla Compensate-säätiön metsittämishankkeisiin. Jäljelle jää pienehkö määrä hiilidioksidipäästöjä (9,2 tn/vuosi) mm pakkauksista ja lannoitteiden käytöstä. Nämä päästöt kompensoidaan metsittämällä Suomeen uutta hiilinielua 100% ylikompensaatiolla eli siten että hiilinielu sitoo hiiltä kaksinkertaisen määrän hiilidioksidia päästöihin verrattuna.
Tämän lisäksi käytämme kasvien kastelussa vain sadevettä. Olemme myös rakentaneet kasvihuoneemme toiselta viljelijältä ostetuista osista (mm kasvihuoneissa käytettävät alumiiniosien valmistus aiheuttaa kuluttaa runsaasti energiaa). -
Beiersdorf Oy
Me Beiersdorfilla uskomme jatkuvaan kehittämiseen. Keskitymme hiilipositiiviseen tulevaisuuteen.
Olemme sitoutuneet vähentämään energiankulutuksesta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt 70 %:lla valmistettua tuotetta kohti vuoteen 2025 mennessä, ja vuonna 2020 olemmekin jo saavuttaneet 65 % vähennyksen verrattuna vuoteen 2014. Kaikki maailmanlaajuisesti hankkimamme sähkö tuotetaan 100 % uusiutuvilla energialähteillä vuoden 2020 loppuun mennessä. Olemme onnistuneet laskemaan vedenkulutustamme vuositasolla 7 %.
Tavoitteemme on, että vuonna 2025 vähintään 25 % pakkauksissamme käytettävästä materiaalista on kierrätettyä, ja että kaikki pakkauksemme ovat kierrätettäviä, kompostoitavia tai uudelleen käytettäviä.
Tavoitteenamme oli vuonna 2020 saavuttaa 50 % vuotuisesta globaalista myynnistämme tuotteilla, joilla on parantuneet ympäristövaikutukset vuoteen 2011 verrattuna, ja olemme jo saavuttaneet 55 %. Tutkimusosastollamme tehdään jatkuvaa työtä tuotteiden koostumuksen parantamiseksi, jotta ihonhoitotuotteet olisivat mahdollisimman hyviä, samalla kun niiden ympäristövaikutus pienenee. Pyrimme käyttämään ainesosia sellaisista lähteistä, jotka kasvavat takaisin tai ovat muuten uudistuvia.
Olemme sitoutuneet kestävään kehitykseen kaikessa, mitä teemme.
-
Barilla Sverige AB
Brändimme on ollut hiilineutraali vuodesta 2017. Mittaamme ja haluamme jatkuvasti vähentää hiilijalanjälkeämme pellolta lopputuotteeseen asti. Lisäksi kompensoimme jäljelle jäävät päästömme edistämällä kansainvälisten standardien, kuten Verified Carbon Standard, mukaan sertifioituja uusiutuvan energian ja sademetsien suojeluprojekteja. Vuodesta 2010 vuoteen 2017 olemme vähentäneet tuotantolaitostemme hiilipäästöjä noin 80 % esimerkiksi hankkimalla uusiutuvaa energiaa. Lisäksi käyttämällä raidekuljetuksia tiekuljetusten sijaan olemme vähentäneet päästöjä noin 1600 tonnia.
-
KomeroFood Oy
Haluamme tarjota ihmisille mahdollisimman helpon tavan valmistaa herkullista ilmastoystävällistä ruokaa itse kotona. Valikoimassa tällä hetkellä kolme vegaanista vaihtoehtoa, yksi kasvis-, yksi kala ja yksi lihavaihtoehto.
Syömällä parempi huominen! -
Upfield Finland Oy
Tavoitteemme on valmistaa ja markkinoida terveellisiä ja maukkaita kasvipohjaisia tuotteita, jotka ovat parempi valinta sekä kuluttajille että ympäristöllemme. Tuomme valikoimaan muovittomia pakkauksia ja panostamme pienempään hiilijalanjälkeen kasvipohjaisilla tuotteilla.
-
Dagsmark Petfood Oy
Laskemme tuotteidemme hiilijalanjäljen ja pyrimme vähentämään sitä vuosittain. Kehitämme ekologisempia pakkauksia ja pyrimme tuotannossamme saavuttamaan energiasäästöjä.