Sosiaalinen vastuu tarkoittaa ihmisoikeuksien kunnioittamista ja reiluja työoloja. Varmistamme asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuuden, edistämme tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja työhyvinvointia sekä edellytämme toimittajiltamme samoja periaatteita. Yhdessä kumppaneidemme kanssa voimme rakentaa vastuullisen, reilun ja turvallisen arvoketjun kaikille.
Miksi tämä on tärkeää?
- Sosiaalinen vastuu pohjautuu ihmisoikeuksien kunnioittamiseen.
- Se tarkoittaa reiluja työoloja, oikeudenmukaista palkkausta, tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, työhyvinvointia ja -turvallisuutta.
- Yritysten tulee varmistaa, että ne kunnioittavat ihmisoikeuksia ja myös yrityksen toimittajat ja yhteistyökumppanit sitoutuvat samaan koko arvoketjussa
S-ryhmän keskeiset painopisteet
- Työ- ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja edistäminen omassa toiminnassa ja hankintaketjussa. Olemme sitoutuneet kansainvälisin ihmisoikeussopimuksiin ja ILOn työelämänormeihin.
- Läpinäkyvyyden parantaminen toimitusketjun läpi ja vaikutustemme tunnistaminen ihmisiin ja ympäristöön.
- Tunnistettujen vaikutusten ja riskien ennaltaehkäisemiseksi edellytämme esimerkiksi sosiaalisen vastuun riskimaiden toimittajilta kolmannen osapuolen auditointeja, tietyissä raaka-aineissa sertifiointeja.
- Vaikutamme työ- ja ihmisoikeuksiin yhteistyöverkostojen kanssa ja
- Asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuus ja syrjimättömyys on etusijalla (toimipaikat, tuotteet, omavalvonta, ikärajavalvonta).
Odotukset toimittajille
- Kunnioittaa ihmisoikeuksia omassa toiminnassa ja varmistaa ihmisoikeuksien toteutuminen alihankkijoiden toiminnassa.
- Sitoutuminen UNGP- ja OECD-periaatteisiin sekä huolellisuusvelvoitteeseen ihmisoikeusriskien tunnistamisessa, ehkäisemisessä ja korjaamisessa.
- Sitoutuminen amfori BSCI ja BEPI Code of Conducteihin.
Keskeiset teemat toimittajille
- Ihmisoikeuksien kunnioittaminen
- Työturvallisuus ja työhyvinvointi
- Reilu palkkaus ja työajat
- Lapsi- ja pakkotyön ehkäisy
- Syrjinnän estäminen ja yhdenvertaisuuden edistäminen
- Avoin vuoropuhelu ja yhteistyö
