Kaslink
Kaslink on suomalainen, vuonna 2001 perustettu perheyritys, joka valmistaa juomia, ruoanlaittotuotteita ja välipaloja pohjoisen puhtaista raaka-aineista. Tuotevalikoimaamme kuuluvat maitotuotteet, kasvipohjaiset tuotteet, kastikkeet ja vedet sekä kuluttajien että ammattikeittiöiden tarpeisiin kaikkialla maailmassa. Brändiportfolioomme kuuluvat kauratuoteperhe Aito, maitobrändit Koria ja Maire, kastikebrändi Nordic Cuisine sekä vesibrändi Vesi. Tuotteemme valmistetaan Kouvolassa lähialueiden puhtaista ja laadukkaista raaka-aineista.
Yrityksemme toiminta on perustunut ympäristöystävällisiin ratkaisuihin ja kestävään kehitykseen alusta asti, ja ekologinen ajattelutapa kulkee läpi koko tuotantoketjun. Valmistamme tuotteemme laadukkaista lähialueiden raaka-aineista ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittaen. Tavoitteenamme on kehittää yhä vähäpäästöisempiä tuotteita.
Tuotantoprosessissamme mikään ei mene hukkaan: suurin osa jätteestä käytetään uudelleen ja muutetaan biokaasuksi tuotantolaitoksemme käyttöön tai hyödynnetään kompostoinnissa ja eläinten ruokinnassa kiertotalouden periaatteiden mukaisesti. Valmistamme tällä hetkellä kaikki omat brändituotteemme kotimaisen Gasumin tuottaman biokaasun voimin. Tavoitteenamme on lisätä biokaasun käyttöä.
Valmistamamme kaurajuoman hiilijalanjälki kehdosta hautaan -laskentamallin mukaisesti on 0,3 kg CO2-ekv/kg. Tavoitteenamme on pienentää hiilijalanjälkeä entisestään ottamalla entistäkin paremmin huomioon tuotannon sivuvirrat ja saapuvien raaka-aineiden pakkausmateriaalit sekä kehittämällä kuluttajapakkausta.
Pakkaamme suurimman osan tuotteistamme ympäristöystävällisiin kartonkipakkauksiin, jotka ovat paitsi helppo kierrättää, myös logistisesti tehokkaita. Näin vältämme turhia, logistiikasta aiheutuvia päästöjä.
Tavoitteenamme on hyödyntää jatkossa entistä paremmin valmiiden tuotteiden hävikkiä. Kehitämme jatkuvasti uusia kanavia, tällä hetkellä teemme yhteistyötä mm. hävikkiruokakauppa WeFoodin, hävikkiruokaravintola Loopin ja erilaisten hyväntekeväisyystahojen kanssa.
Pyrimme jatkuvasti vähentämään energian ja luonnonvarojen kulutusta tehostamalla toimintaamme sekä etsimällä uusia ympäristöystävällisiä pakkausmuotoja ja toimintatapoja. Edellytämme samoja periaatteita myös yhteistyökumppaneiltamme, ja haastamme heitä jatkuvasti ympäristöystävällisempiin ja vastuullisempiin ratkaisuihin.
Käytämme uusiutuvaa energiaa
Tehostamme energiankäyttöä
Kehitämme vähäpäästöisempiä tuotteita
-
Kauppapuutarha Verso Oy
Verso on nyt hiilinegatiivinen!
Kasvihuoneiden lämmityksessä (1,1 GWh/vuosi) käytämme Gasumin Vehmaan biokaasulaitoksen sähköntuotannossa syntyvää CO2-vapaata hukkalämpöä. Käyttämämme sähköenergia (hiilidioksidipäästöt aiemmin 69,7 tn/vuosi) tuotetaan nykyisin täysimääräisesti uusiutuvilla energialähteillä ilman suoria hiilidioksidipäästöjä. Kuljetusten päästöt (13,1 tn/vuosi) kompensoidaan osallistumalla Compensate-säätiön metsittämishankkeisiin. Jäljelle jää pienehkö määrä hiilidioksidipäästöjä (9,2 tn/vuosi) mm pakkauksista ja lannoitteiden käytöstä. Nämä päästöt kompensoidaan metsittämällä Suomeen uutta hiilinielua 100% ylikompensaatiolla eli siten että hiilinielu sitoo hiiltä kaksinkertaisen määrän hiilidioksidia päästöihin verrattuna.
Tämän lisäksi käytämme kasvien kastelussa vain sadevettä. Olemme myös rakentaneet kasvihuoneemme toiselta viljelijältä ostetuista osista (mm kasvihuoneissa käytettävät alumiiniosien valmistus aiheuttaa kuluttaa runsaasti energiaa). -
Beiersdorf Oy
Me Beiersdorfilla uskomme jatkuvaan kehittämiseen. Keskitymme hiilipositiiviseen tulevaisuuteen.
Olemme sitoutuneet vähentämään energiankulutuksesta aiheutuvat hiilidioksidipäästöt 70 %:lla valmistettua tuotetta kohti vuoteen 2025 mennessä, ja vuonna 2020 olemmekin jo saavuttaneet 65 % vähennyksen verrattuna vuoteen 2014. Kaikki maailmanlaajuisesti hankkimamme sähkö tuotetaan 100 % uusiutuvilla energialähteillä vuoden 2020 loppuun mennessä. Olemme onnistuneet laskemaan vedenkulutustamme vuositasolla 7 %.
Tavoitteemme on, että vuonna 2025 vähintään 25 % pakkauksissamme käytettävästä materiaalista on kierrätettyä, ja että kaikki pakkauksemme ovat kierrätettäviä, kompostoitavia tai uudelleen käytettäviä.
Tavoitteenamme oli vuonna 2020 saavuttaa 50 % vuotuisesta globaalista myynnistämme tuotteilla, joilla on parantuneet ympäristövaikutukset vuoteen 2011 verrattuna, ja olemme jo saavuttaneet 55 %. Tutkimusosastollamme tehdään jatkuvaa työtä tuotteiden koostumuksen parantamiseksi, jotta ihonhoitotuotteet olisivat mahdollisimman hyviä, samalla kun niiden ympäristövaikutus pienenee. Pyrimme käyttämään ainesosia sellaisista lähteistä, jotka kasvavat takaisin tai ovat muuten uudistuvia.
Olemme sitoutuneet kestävään kehitykseen kaikessa, mitä teemme.
-
Barilla Sverige AB
Brändimme on ollut hiilineutraali vuodesta 2017. Mittaamme ja haluamme jatkuvasti vähentää hiilijalanjälkeämme pellolta lopputuotteeseen asti. Lisäksi kompensoimme jäljelle jäävät päästömme edistämällä kansainvälisten standardien, kuten Verified Carbon Standard, mukaan sertifioituja uusiutuvan energian ja sademetsien suojeluprojekteja. Vuodesta 2010 vuoteen 2017 olemme vähentäneet tuotantolaitostemme hiilipäästöjä noin 80 % esimerkiksi hankkimalla uusiutuvaa energiaa. Lisäksi käyttämällä raidekuljetuksia tiekuljetusten sijaan olemme vähentäneet päästöjä noin 1600 tonnia.
-
KomeroFood Oy
Haluamme tarjota ihmisille mahdollisimman helpon tavan valmistaa herkullista ilmastoystävällistä ruokaa itse kotona. Valikoimassa tällä hetkellä kolme vegaanista vaihtoehtoa, yksi kasvis-, yksi kala ja yksi lihavaihtoehto.
Syömällä parempi huominen! -
Upfield Finland Oy
Tavoitteemme on valmistaa ja markkinoida terveellisiä ja maukkaita kasvipohjaisia tuotteita, jotka ovat parempi valinta sekä kuluttajille että ympäristöllemme. Tuomme valikoimaan muovittomia pakkauksia ja panostamme pienempään hiilijalanjälkeen kasvipohjaisilla tuotteilla.
-
Dagsmark Petfood Oy
Laskemme tuotteidemme hiilijalanjäljen ja pyrimme vähentämään sitä vuosittain. Kehitämme ekologisempia pakkauksia ja pyrimme tuotannossamme saavuttamaan energiasäästöjä.